¿Cuánto vale un retweet por parte de un periodista influyente?

Formación de portavoces de MAS Consulting y la APD con Vicente Vallés
19 septiembre, 2011
La autobiografía, nueva herramienta de comunicación electoral
22 septiembre, 2011
Mostrar todo

¿Cuánto vale un retweet por parte de un periodista influyente?

Según la definición clásica, el objetivo de las relaciones públicas es mantener, modificar o crear una imagen de personas o instituciones, para crear una opinión favorable en los públicos con los que se relaciona. Por lo tanto, si se produce un cambio en la forma en la que estos públicos se comunican y reciben e intercambian información, es lógico que también haya que modificar las rutinas y herramientas de las relaciones públicas.

La revista Advertising Age recoge este cambio en un breve artículo titulado “PR’s New Best Friend: Social-Media-Savvy Journos”. Hasta hace unos años, la aparición en los medios de comunicación de referencia era el principal baremo para medir el éxito de una acción de relaciones públicas. Pero con Internet aparecen nuevos baremos: las menciones por parte de blogueros relevantes, las opiniones en foros y redes sociales, el networking digital…

El artículo mencionado habla, en concreto, de la influencia de los periodistas en redes sociales. Los periodistas han sido tradicionalmente el público más deseado por los profesionales de la comunicación y las relaciones públicas por su impacto sobre la opinión pública. Y todavía hoy, pese a los cambios en el panorama comunicativo y al tan anunciado fin del periodismo, lo siguen siendo.

Lo que pasa es que ya no sólo importa si un artículo aparece en portada, con foto o sin foto, en forma de noticia o de breve… Hay nuevos objetivos que implican nuevas formas de relacionarse con el periodista: una cita por parte de un periodista con muchos seguidores en Twitter, una crítica favorable en un blog especializado, etc. Se trata, en definitiva, de llegar a los públicos con una filosofía aparentemente más pull, en la que la información se recibe a través de fuentes seleccionadas por cada uno de nosotros.

Este nuevo paradigma implica, por un lado, cambios en el trabajo de los profesionales de las relaciones públicas y la comunicación, que deben incluir nuevos apartados y objetivos en sus estrategias de comunicación y grassoroots lobbying en el apartado de las relaciones con los medios. Pero también debe traducirse en cambios en la parte del cliente y en la valoración de resultados, y esta es la parte que, de momento, está menos desarrollada.

Normalmente, se hace una estimación del valor publicitario de una aparición positiva en medios. Pero… ¿Cuánto vale un retweet por parte de un periodista influyente? ¿Cómo medimos si los lectores prestan más atención al leer un artículo recomendó por un conocido? ¿Debeos emplear nuevos criterios a la hora de elegir los periodistas a los que dirigirnos? Poco a poco, se van estableciendo métodos para cuantificar el ROI de estos nuevos “impactos”. Y a medida que se vayan consolidando, veremos como el mundo de la comunicación y su relación con los periodistas se transforma aún más de lo que lo ha hecho en los últimos años.

24 Comments

  1. crork fiverr dice:

    8hp5WG Im thankful for the post.Thanks Again. Fantastic.

  2. I simply want to mention I’m newbie to blogs and certainly liked you’re blog. Almost certainly I’m likely to bookmark your site . You actually come with wonderful posts. Many thanks for revealing your blog site.

  3. Thank you ever so for you blog.Much thanks again. Will read on

  4. browse post dice:

    I simply want to mention I am just beginner to blogs and seriously liked you’re page. More than likely I’m going to bookmark your website . You surely come with amazing writings. Cheers for revealing your web page.

  5. go to link dice:

    I just want to say I am beginner to weblog and really enjoyed your web-site. More than likely I’m going to bookmark your blog post . You certainly come with incredible articles. Regards for sharing your blog site.

  6. Very interesting information!Perfect just what I was looking for! “We are shaped and fashioned by what we love.” by Johann von Goethe.

  7. review dice:

    I just want to tell you that I’m newbie to blogs and actually loved your website. Most likely I’m planning to bookmark your website . You really come with good posts. Appreciate it for sharing your web-site.

  8. I just want to tell you that I am just new to weblog and certainly enjoyed your web-site. Most likely I’m going to bookmark your blog . You actually come with good article content. Thanks for sharing your web page.

  9. It is in point of fact a great and useful piece of info. I am satisfied that you simply shared this helpful information with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

  10. I simply want to mention I am just beginner to weblog and certainly liked this web site. Most likely I’m want to bookmark your blog post . You amazingly come with amazing stories. Cheers for sharing with us your website.

  11. I just want to say I’m new to blogging and site-building and honestly loved you’re web site. Most likely I’m likely to bookmark your blog post . You actually have exceptional stories. Appreciate it for revealing your website.

  12. Awsome blog! I am loving it!! Will be back later to read some more. I am bookmarking your feeds also

  13. Excellent weblog here! Additionally your site lots up very fast! What host are you the use of? Can I get your associate hyperlink for your host? I desire my web site loaded up as fast as yours lol

  14. read this dice:

    I simply want to tell you that I am all new to blogging and site-building and definitely loved you’re web page. Likely I’m planning to bookmark your website . You amazingly have amazing stories. Thanks a lot for revealing your website.

  15. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is truly informative. I am going to watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!

  16. I just want to mention I am very new to blogs and honestly liked you’re blog. Most likely I’m going to bookmark your blog . You really have excellent article content. Thank you for sharing with us your web-site.

  17. I think other web-site proprietors should take this website as an model, very clean and fantastic user genial style and design, let alone the content. You are an expert in this topic!

  18. I simply want to mention I am new to blogging and site-building and seriously savored this blog. Probably I’m want to bookmark your website . You definitely come with very good posts. Appreciate it for revealing your website.

  19. Excellent weblog right here! Also your web site so much up fast! What web host are you the use of? Can I am getting your affiliate hyperlink on your host? I want my website loaded up as fast as yours lol

  20. Good blog! I truly love how it is easy on my eyes and the data are well written. I am wondering how I could be notified when a new post has been made. I have subscribed to your RSS which must do the trick! Have a great day!

  21. I was just searching for this information for a while. After 6 hours of continuous Googleing, at last I got it in your website. I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this kind of informative web sites in top of the list. Generally the top sites are full of garbage.

  22. Wow, great blog.Thanks Again. Much obliged.

  23. Really informative blog post.Really thank you! Cool.

  24. Really enjoyed this blog post.Much thanks again. Keep writing.